maanantai 30. huhtikuuta 2018

Sossusta Gameriksi -tapahtuma


Tällainen välietappi Bootcamppien väliin.
Koitti päivä, jona olin eksyvä Helsingin Vamoksen tilaan kertomaan erikarvaisille osallistujille kokemuksistani vertaisena.



PRO SOS -hankkeen Sossusta Gamerikis -tapahtuma



Kuva Vamos Helsingin sisäänkäyntialueelta. Rento ilmapiiri huokuu kuvasta!


Saavuin nipinnapin ajoissa paikalle. Helsingissä kun pitää löytää pieni lappu ovesta, monen rakennuksen keskeltä, joilla on paljon isompia kylttejä, voi haaste perillelöytöön kasvaa täysin uusiin sfääreihin.
Onneksi yksi niistä kahdesta Sospedin työntekijöistä, jotka oli mukana tapahtumassa, neuvoi puhelimessa, miten päästä perille asti.

Jätin pyöräni parin muun pyörän viereen, lähelle tapahtumapaikkaa. Minua alkoi hermostuttaa. Tuleva tapahtuma vai? Ei. Olin unohtanut u-lukkoni kotiin. Pyöräni ei ollut missään kiinni. Helsingin keskustan alueella. Tämä ei voi päättyä hyvin.

Hämmentävän käytävän ja pienen hissin jälkeen olin perillä.
Otin aamupalaa (jota Vamoksessa aina tarjoillaan) ja esitin huoleni pyörästäni Sospedin työntekijälle. Yllätyksekseni hän puhui Vamoksen ohjaajan kanssa, ja sain tuoda pyöräni Vamoksen tiloihin, turvaan tapahtuman ajaksi.

Ihmiset kokoontuivat pöydän äärelle, jossa syötiin aamiaista. Oletin, että he olivat Vamoslaisia. Keskustelimme leppoisasti. Viereisellä valkokankaalla oli esitelmämme valmiina odottamaan käynnistystä.

Laitoin nimen johonkin osallistuja-lappuun. Laitoin myös tittelin ja toiminnan nimen (vertainen), kun niitä kysyttiin.
Yksi syy sen täyttöön oli aamiaisen tarjoilu, jolloin kävi ilmi, että aamiainen ei ollutkaan Vamoksen tarjoama, vaan PRO SOS:in.

Keskustelun aiheeksi tuli keskiviikkoinen vertaisryhmä. Kysyin, miten siellä pärjäiltiin. Hyvin oli lähtenyt kuulemma käyntiin. Vertainen pärjäsi hyvin. Osallistujia siellä oli kolme.

Kysyin siltä työntekijältä, joka oli tiistaina poissa (hän oli tänään Vamoksessa kanssani, takaisin Suomessa), että minkälaista siellä Kölnin (Saksa) konferenssissa oli.
Siellä kerrottiin olevan 300 tyyppiä paikalla. Siellä käytiin läpi erilaisia tutkimuksia, jotka liittyvät peliaddiktioon, pornografiaan, syömishäiriöihin ja muutamaan muuhun aiheeseen. Sosped ei osallistunut konferenssiin mukaan muuten kuin katsojana/sivustaseuraajana. Jotkut aiheet tuntuivat linkittyvät keskenään (esim. pornografia ja peliaddiktio).
Konferenssi alkoi maanantaina ja päättyi keskiviikkona. Ne oli pitkiä päiviä.




Toinen otos Vamos Espoon tiloista. Kuvassa myös herkullista aamiaista!

Alkuodotus loppui. Tapahtuma alkoi.
Pian minulle valkeni, että tämä kaikki ei ollutkaan Sospedin järjestämä. Joku muu raapaisi kaiken kasaan (Digipelirajat'on, Vamos ja Pro Sos löivät voimansa yhteen tämän tapahtuman luomiseksi).





Me olimme vain yksi osa-alue siinä.
Kävi myös ilmi, että aamupalatarjoilu ei ollut Vamoksen, vaan kyseisen tapahtuman järjestäjän.

Vamos kertoi ensimmäisenä itsestään, ja miten hän kuului tähän esitelmään.
Hän kertoi heidän mm. pelanneena Ingressiä Vamoslaisten kanssa.
Lisäinfoa Ingressistä saa tästä YouTubeen johtavasta linkistä.
Koska koin kykeneväni täydentämään hänen infopakettiaan Ingressistä (olin pelannut sitä muutaman kuukauden, niin yksin kuin muidenkin kanssa), annoin ääneni kuulua enemmän kun mihin alunperin olin varautunut.

Seuraavaksi meidän Sosped pääsi ääneen. Oli puhetta mm. pelien ikävistä vaikutuksista. Täydensin hänenkin keskustelua ja toin esiin puhetta mm. lootbokseista.
Mikä on lootbox? Tämä Wikipedian linkki avaa aihetta lisää.

Keskustelu jatkui ja Sospedin esitelmä saatiin pakettiin.
Sen jälkeen pidettiin tauko.
Sain taas kahden leffalipun lahjoituksen yhdeltä tämän tilaisuuden osallistujalta.
Tämä tuli aivan puskista. Aikamoista!

Tilaisuus tarjosi kolme pajaa, joihin seuraavaksi siirryimme: hyötypelit, lautapelit ja pelielämänkerta.
Kaikilla oli aikaa osallistua vain kahteen pajaan, joten täytyi suorittaa valintoja.

Itse osallistuin hyötypelipajaan kahdesti, sillä koin olevani eniten hyödyksi siellä.
Saimme monistepaketin erilaisista hyötypeleistä ja -ohjelmista.
Esiteltävinä ohjelmina (älypuhelimeen) olivat mm. Monefy, Daylio, Flowy ja Sleep Cycle.
Tästä linkki Monefystä, Androidin Google-markettiin.
Tästä linkki Daylioon, samaan Googlen palveluun.
Tämä linkki vie Flowyn markettisivulle (koska tästä apista ei ole suomenkielistä infoa, sanottakoon, että Flowy helpottaa hengityksen tasaamista ja mm. ahdistuksen ja pakokauhun huojentamista)
Ja tämä linkki vie Sleep Cyclen markettisivulle.
Suurin osa näistä apeista ovat myös iOs:lle.

Kolmesta pajasta oli aikaa osallistua kahteen. Osallistuin samaan pajaan kahdesti (hyötypelit), sillä koin olevani siellä eniten hyödyksi.

Kun pajat oli ohi, päivä alkoi lähetä loppua. Jokaiselle jaettiin moniste, johon sai kirjoittaa asteikolla 0-10, miltä tapahtuma tuntui. Sen lisäksi sai vastata muutamaan kysymykseen, jotka käsittelivät seuraavaa askelta gameriksi, mitä uutta tuli opittua ja mitä työkaluja tapahtuma antoi käyttöön tulevaisuutta varten.
Kun se oli tehty ja osa jo poistui, päätin jäädä viimeisten kanssa vielä jatkamaan jälkipuintia.
Kävimme läpi ihmisten monisteet. Tapahtuma oli näemmä oikein onnistunut (keskiarvo oli jossakin 8-9 maissa). Suurin osa harmitteli tapahtuman lyhytkestoisuutta: ei ollut aikaa käydä kaikkea läpi.

Mukana tapahtumassa ollut valokuvaaja otti lopuista meistä muutaman valokuvan.

Seuraavaksi poistuimme Vamoksen tiloista. Jatkoimme matkaamme johonkin aasialaiseen ravintolaan. Minulle tarjottiin lounasta, mikä sopi oikein hyvin, kun alkoi olla jo nälkä.

Keskustelimme vapaasti ja kevyesti ruokaa odotellessa ja ruokailun aikana. 
Pieni, lämmin ravintola, paljon ihmisiä ja kerrasto päällä aiheutti aikamoisen tuskan kuumuudesta.
Hädintuskin kestin sitä ennen kun ruoka oli ohi ja pääsin ulos.

Pian tämän jälkeen ihmiset hajaantuivat eri suuntiin. Sosped lähti bussilla toimistolle, jolloin itse nostin kytkintä pyöräni kanssa kohti kotia.



Aftermath



Kävi ilmi, että tapahtuman idea oli kertoa sosiaalityöntekijöille, että on olemassa myös hyödyllisiä pelejä. Sen lisäksi esimerkkejä erilaisista hyötyohjelmista haluttiin tuoda heille esiin, joita he voisivat hyötykäyttää omassa työssään, ja heidän asiakkaidensa kanssa.

Olin oikein tyytyväinen päivästä. Pääsin olemaan enemmän hyödyksi kun luulinkaan, minulla oli kivaa ja nettosin kaksi ilmaislippua elokuviin. 
Voiko päivä mennä paremmin? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti